Cu cât copilul e atras spre muzică, cu atât el va deveni beneficiarul emoțiilor artistice. Pentru el, muzica va deveni bucurie, o sursă de reîncărcare emoțională, o metodă benefică de a-și stăpâni/alina emoțiile negative. Muzica îl sensibilizează şi îi înnobilează sufletul. Vă invităm să o cunoaștem pe inițiatoarea proiectului educativ „Muzica de 10”, Andreea Şilochi .
𝟏. 𝐒𝐩𝐮𝐧𝐞-𝐧𝐞 𝐦𝐚𝐢 𝐦𝐮𝐥𝐭𝐞 𝐝𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐀𝐧𝐝𝐫𝐞𝐞𝐚, 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐚 î𝐧𝐟𝐢𝐢𝐧ț𝐚𝐭 𝐀𝐧𝐝𝐫𝐞𝐞𝐚 Ș𝐢𝐥𝐨𝐜𝐡𝐢 – 𝐌𝐮𝐬𝐢𝐜 𝐇𝐚𝐯𝐞𝐧, 𝐮𝐧 𝐬𝐩𝐚ț𝐢𝐮 𝗱𝗶𝗻 𝗖𝗹𝘂𝗷-𝗡𝗮𝗽𝗼𝗰𝗮, 𝐮𝐧𝐝𝐞 𝐚𝐮 𝐥𝐨𝐜 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐢𝐢 𝐩𝐚ș𝐢 î𝐧 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚ț𝐢𝐚 𝐦𝐮𝐳𝐢𝐜𝐚𝐥ă!
Andreea este un copil sensibil în adâncul sufletului și un adult care își dorește mult să-i inspire pe cei din jur, ajutându-i să-și folosească potențialul cu care au fost înzestrați. Și cred cu tărie că fiecare are un asemenea potențial, pe care, dacă este ghidat să-l descopere cât mai timpuriu, își poate exprima eul cât mai autentic și poate contribui, în timp, la împlinirea sa ca om.
Pagina Andreea Șilochi – Music Haven a venit inițial cu ideea de a împărtăși anumite momente din viața mea de artist, fie că este vorba de cover-urile unor melodii mai mult sau mai puțin cunoscute, poezii compuse de mine sau diferite încercări de compoziții muzicale.
Ulterior, mi-am dat seama că muzica înseamnă mai mult decât atât și m-am gândit că nu ar strica să introduc o serie de ateliere muzicale pentru copiii preșcolari, în cadrul primului meu proiect muzical în sfera didactică, având în vedere utilitatea incontestabilă a muzicii în viața noastră. Am numit acest proiect „Atelierul Muzical pentru copii”.
Terminând Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației și Academia de Muzică, mi-am dorit să mă dedic copiilor, fiindcă am convingerea că educația muzicală (și nu numai) trebuie începută încă de la vârste mici, pentru a da roade bune mai târziu.
𝟐. 𝐂𝐨𝐩𝐢𝐢𝐢 𝐦𝐢𝐜𝐢 î𝐧𝐯𝐚ță 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐣𝐨𝐚𝐜ă. 𝐂𝐞 𝐜𝐮𝐩𝐫𝐢𝐧𝐝𝐞 𝐜𝐮𝐫𝐫𝐢𝐜𝐮𝐥𝐮𝐦-𝐮𝐥 𝐦𝐮𝐳𝐢𝐜𝐚𝐥 î𝐧 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚ț𝐢𝐚 𝐭𝐢𝐦𝐩𝐮𝐫𝐢𝐞?
Așa este, copiii au o capacitate extraordinară de a învăța implicit, prin jocuri, activități dinamice, asocieri și povești potrivite vârstei lor. În educația timpurie, este foarte importantă explorarea.
Legat de grupele de vârstă cu care lucrez, dacă ar fi să ne uităm diferențiat, pe vârste, până la 2 ani, în stadiul senzorio-motor, este o perioadă în care copilul cunoaște mediul înconjurător și, cu ajutorul părinților sau îngrijitorilor, învață despre obiectele din jur și se dezvoltă din punct de vedere al simțurilor, dar și motric. După 2 ani, cam până pe la vârsta școlară, acesta se dezvoltă mult din punct de vedere conceptual, deci, învață treptat despre sensul obiectelor și cuvintelor folosite, făcând legătura între acestea. În perioada preșcolară (3-6 ani), ei absorb o cantitate mare de informații din mediu, iar pe plan muzical, se pot educa ritmul și auzul muzical.
Să nu mai vorbim despre perioada prenatală, despre care se cunosc foarte clar beneficiile ascultării muzicii clasice, de pildă. Există cazuri în care mămicile au ascultat în perioada prenatală muzică clasică, iar copiii, fiind expuși la muzică în perioada intrauterină, au dezvoltat ulterior auz absolut. Sigur că, aici este vorba de mai mulți factori, deci nu putem conchide că există o relație de cauzalitate. Totuși, chiar și studiile o spun, muzica are nenumărate beneficii asupra noastră.
Revenind la perioada timpurie, având în vedere ce am menționat mai devreme cu privire la importanța dezvoltării auzului muzical, în perioada timpurie (1-3 ani), conform curriculum-ului, sunt importante: audierea unor creații muzicale potrivite copiilor, diferențierea între sunete muzicale și zgomote (făcând referire la zgomotele din natură, de pildă), diferențierea volumului cu care se cântă (tare versus încet), dar și realizarea discrepanței între sunetele diferitelor instrumente muzicale pentru copii.
Un aspect esențial pe care îl am în vedere când lucrez cu cei mici este legat de exprimarea emoțiilor față de muzică și prin intermediul ei. Cred că unul dintre rolurile muzicii este de a transmite emoții. De asemenea, treptat, se urmărește coordonarea corpului cu ritmul muzicii, folosirea membrelor pentru a ține ritmul unui cântec, dar și elemente de tehnică vocală, precum respirație și emisie corectă (aici, mie îmi place să fac tot soiul de analogii, cu suflatul în lumânări, umflatul unui balon etc). Totul se realizează prin intermediul jocului, o nevoie de bază a copiilor și, îmi permit să spun, nu numai.
𝟑. 𝐂𝐚𝐫𝐞 𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐫𝐨𝐥𝐮𝐥 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚ț𝐢𝐞𝐢 𝐦𝐮𝐳𝐢𝐜𝐚𝐥𝐞 î𝐧 𝐝𝐞𝐳𝐯𝐨𝐥𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐧𝐚𝐥𝐢𝐭ăţ𝐢𝐢 𝐜𝐨𝐩𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐩𝐫𝐞ş𝐜𝐨𝐥𝐚𝐫𝐢?
Perioada preșcolară este foarte ofertantă, atunci având loc o serie de progrese, atât din punct de vedere cognitiv, socio-emoțional, cât și muzical (îndeosebi atunci când copilul este expus la muzică).
Rolul educației muzicale în viața copilului preșcolar este de a-l aduce mai aproape de muzică, de a-și cunoaște și exprima sinele prin intermediul ritmului și al cântecului, de a-l învăța despre emoții și cum le poate exprima într-un mod artistic. O metodă didactică binecunoscută, utilizată în educația muzicală, este jocul.
Jocul este important în această perioadă, el contribuind la dezvoltarea psihică a copilului, fie că ne referim la procese cognitive precum memorie, atenție, autocontrol, creativitate, sau cunoașterea și exprimarea emoțiilor, dezvoltarea experiențelor sociale și crearea de relații.
Acest joc este de preferat să fie atât liber, pentru ca cel mic să-și dezvolte imaginația, cât și ghidat (în special când vorbim despre jocul muzical, fiindcă el implică și o structură – de pildă, poate am nevoie să mențin un anumit ritm, bătând cu palma în tobiță, iar acest lucru necesită modelare și ghidaj îndeaproape).
Dacă e să ne referim la personalitate, aceasta este influențată, pe de o parte de gene, iar pe de altă parte, o contribuție majoră o are și mediul. Atunci când un copil crește într-un mediu sigur, fiind înconjurat de muzică, el poate deveni mai rezilient în fața obstacolelor și a experiențelor negative ulterioare. Acest lucru înseamnă că își va reveni mai repede, în cazul unor situații negative, decât un copil care a avut un mediu cu incertitudini și fără expunere la muzică de timpuriu.
În plus, muzica îi ajută pe copii să interacționeze cu ceilalți, crescându-le angajamentul, optimismul și, mai ales, oferindu-le o identitate (acest lucru este valabil mai ales în cazul adolescenților).
𝟒. Î𝐧 𝐯𝐚𝐫ă, 𝐚𝐢 𝐥𝐚𝐧𝐬𝐚𝐭 𝐮𝐧 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭 𝐦𝐮𝐳𝐢𝐜𝐚𝐥, „𝐌𝐮𝐳𝐢𝐜𝐚 𝐝𝐞 𝟏𝟎”, 𝐩𝐞 𝐜𝐚𝐫𝐞, 𝐚𝐩𝐨𝐢, 𝐥-𝐚𝐦 𝐝𝐞𝐳𝐯𝐨𝐥𝐭𝐚𝐭 î𝐦𝐩𝐫𝐞𝐮𝐧ă 𝐜𝐮 𝐂𝐥𝐮𝐣𝐮𝐥 𝐂𝐨𝐩𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫. 𝐂𝐮 𝐜𝐞 𝐬𝐜𝐨𝐩, 𝐠â𝐧𝐝 𝐚𝐢 𝐥𝐚𝐧𝐬𝐚𝐭 𝐢𝐧𝐢ț𝐢𝐚𝐥 𝐚𝐜𝐞𝐬𝐭 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭?
Proiectul „Muzica de 10”, a luat naștere dintr-o întâmplare. O întâmplare amuzantă și frumoasă. Într-o zi, am comandat o tablă de scris cu două fețe, dorind să o folosesc în activitatea didactică cu copiii. Aceasta a venit cu o serie de litere și cifre cu magnet, fiecare literă având câte un singur exemplar. Așa că, m-am gândit că ar fi interesant să formulez ceva din acestea, atașându-le la tăbliță. Mi-a venit în gând cuvântul muzică. Și, astfel, a luat naștere ideea „Muzica de 10”, un concept care se referă la capacitatea omului de a atinge excelența prin muzică.
Inițial, după cum am bănuit, informațiile de pe pagina mea de Facebook aveau să ajungă la un număr relativ mic de oameni, motiv pentru care am început frumoasa colaborare cu Clujul Copiilor, iar împreună, ne dorim să se bucure de acest proiect cât mai multe persoane, fie că vorbim despre părinți, copii, adolescenți sau chiar persoane specializate în domeniul muzicii, ori din alte domenii de activitate.
Cred că educația este cea mai puternică armă a omenirii, ea ne face mai puternici, mai buni, mai conștienți. Astfel, acest proiect are ca scop informarea și educarea oamenilor din mediul online, cu privire la beneficiile muzicii în viața de zi cu zi, fie că vorbim despre relaxare, creșterea stării de bine, sau chiar a nivelului de concentrare. Ulterior, vom aborda subiecte precum instrumentele muzicale, rolul lor în educația muzicală a copiilor, dar și subiecte din domeniul meloterapiei, făcând referire la utilitatea muzicii în cazul unor tulburări emoționale precum depresia sau anxietatea.
De asemenea, fiecare postare conține recomandări de audiții muzicale, atât pentru copii și adolescenți, cât și pentru părinți. Avem multe idei și sper ca acestea să ajungă la oameni și să îi ajute să descopere minunatul, dar pe care oricine îl poate accesa acum, grație tehnologiei, muzica.
𝟓. 𝐌𝐮𝐳𝐢𝐜𝐚 𝐢𝐦𝐩𝐫𝐞𝐬𝐢𝐨𝐧𝐞𝐚𝐳ă 𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐦𝐩𝐮𝐫𝐢𝐮 𝐜𝐨𝐩𝐢𝐢𝐢. 𝐀𝐢 𝐨 𝐫𝐞ț𝐞𝐭ă 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐬ă 𝐜𝐮𝐥𝐭𝐢𝐯𝐞 𝐜𝐚𝐩𝐚𝐜𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 𝐝𝐞 𝐚 𝐚𝐩𝐫𝐞𝐜𝐢𝐚 𝐚𝐫𝐭𝐚, 𝐟𝐫𝐮𝐦𝐨𝐬𝐮𝐥, 𝐯𝐢𝐚ț𝐚 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐥ă ș𝐢 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐬ă 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐫𝐢𝐛𝐮𝐢𝐞 𝐥𝐚 𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐧𝐚𝐥𝐢𝐭ăț𝐢𝐢 𝐜𝐨𝐩𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫?
De regulă, nu sunt adepta rețetelor generale și cred că fiecare trebuie să descopere arta (eu voi face referire la muzică aici, dar cred că e valabil și pentru celelalte tipuri de artă) în propriul fel. Totuși, voi oferi o serie de recomandări, pe care fiecare le poate personaliza în funcție de timp, preferințe etc.
Ascultați multă muzică și cântați-i copilului. Începeți expunerea încă din perioada prenatală – aici mă adresez în special mămicilor, fiindcă vocea mamei este foarte importantă. Ulterior, încercați să observați reacțiile copiilor la diverse tipuri de muzică, optați pentru muzica preferată de aceștia, dar nu vă limitați doar la ea. Oferiți-le copiilor spațiu să se exprime din punct de vedere muzical. Oferiți-le contexte pentru a explora muzica, folosiți-vă corpul și instrumentele muzicale și distrați-vă împreună.
- Înscrieți-vă copilul la activități muzicale, fie că este vorba de ateliere muzicale de grup, musical-uri, studiul tehnicii vocale sau a unui instrument muzical (sunt doar câteva exemple).
- Cântați împreună, trăiți muzica și jucați-vă. Nu le luați acest dar copiilor, fiindcă nu trebuie să aveți înclinații deosebite către muzică pentru a vă juca și explora împreună cu cel mic sunete și ritmuri.
- Copiii au nevoie de modele. Și de muzică.
Nu sunt comentarii