Concert simfonic – dirijor Tiberiu Soare
Vineri, 10 ianuarie 2025, ora 19, Abonament 9
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Tiberiu Soare dirijor
Isabella Voropciuc pian
Máté Fehér violoncel
Frédéric Chopin
Concertul pentru pian nr. 1, în mi minor, op. 11
Antonín Dvořák
Concertul pentru violoncel, în si minor, op. 104
Urându-vă un An Nou cu sănătate și bucurii, cu împliniri atât în plan profesional, cât și personal, dăm startul concertistic al anului 2025 și vă invităm la Colegiul Academic, vineri, 10 ianuarie 2025, orele 19.00, pentru a asculta Frédéric Chopin – Concertul pentru pian nr. 1, în mi minor, op. 11 și Antonín Dvořák – Concertul pentru violoncel, în si minor, op. 104 în interpretarea a doi tineri soliști, absolvenți ai Colegiului clujean de muzică, în prezent studenți ai Academiei Naționale de Muzică “Gheorghe Dima”, respectiv Hochschule für Musik und Tanz Köln (Germania). Este vorba despre pianista Isabella Voropciuc și despre violoncelistul Máté Fehér. La pupitrul Orchestei Filarmonicii de Stat „Transilvania” se va afla dirijorul Tiberiu Soare.
Despre lucrări
Concertul pentru pian nr. 1 în mi minor, op. 11 de Chopin marchează un moment important în evoluția stilisticii muzicale a secolului XIX. Lucrarea impresionează prin ornamentație și prin explorarea timbralității pianului. Din punct de vedere tehnic, rămâne o creație fundamentală, provocând pianiștii prin dificultatea sa și prin cerințele expresive. Spre deosebire de concertele scrise de Beethoven, Brahms sau Mozart, care tind să ofere un dialog echilibrat între solist și orchestră, acest concert este centrat pe rolul pianului, orchestra fiind adesea subordonată și servind mai degrabă ca un fundal armonic, pentru a pune în evidență agilitatea și expresivitatea solistică.
În Concertul pentru violoncel în si minor, op. 104, Antonín Dvořák își valorifică rădăcinile cehe, punând în lumină atât expresivitatea, cât și măiestria tehnică a violoncelului. Deși Dvořák a început un prim Concert pentru violoncel în La major în 1865, acesta a rămas neterminat, compozitorul considerând violoncelul nepotrivit pentru un concert solo.
Totuși, în perioada compunerii acestei lucrări, Dvořák a dobândit o înțelegere profundă a potențialului expresiv al violoncelului. Deși sceptic inițial, Dvořák a demonstrat prin acest Concert că violoncelul este un instrument capabil să susțină o sonoritate impresionantă. Concertul în si minor rămâne una dintre cele mai iubite lucrări pentru violoncel, marcând transformarea viziunii lui Dvořák asupra acestui instrument (sursă text Oana Bălan-Budoiu).
Despre dirijor
Tiberiu Soare
Tiberiu Soare este absolvent al Universității Naționale de Muzică București, avându-i printre profesori pe Ludovic Bacs, Petru Andriesei și Horia Andreescu.
În anul 2018 a obținut titlul de Doctor în muzică, prezentând teza „Tragedia lirică Oedipe de George Enescu, O perspectivă dirijorală”, avându-l ca îndrumător pe Prof. univ. dr. H.C. Dan Dediu. Din anul 2003 colaborează frecvent cu Universitatea Națională de Muzică București, Facultatea de Compoziție, Muzicologie și Pedagogie Muzicală, catedra Dirijat orchestră, în calitate de Cadru Didactic Asociat iar între anii 2018-2023 în calitate de Conf. univ. dr.
În mai 2018 Casa Regală a României i-a acordat lui Tiberiu Soare distincția Ordinul Coroana României în Grad de Ofițer.
Din 2007 și până în prezent este colaborator permanent al Fundației Calea Victoriei. În calitate de Lector al Fundației a susținut mai multe șiruri de conferințe interactive pe teme muzicale ale căror conținut a fost sintetizat în două volume: Pentru ce mergem la Operă? (Premiul Galei Societății Civile 2014) și Nouă povestiri muzicale (2016).
În anul 2024 Uniunea Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzicali din România i-a acordat Premiul de Excelență pentru interpretarea Tragediei Lirice Oedipe de George Enescu.
Tiberiu Soare își desfășoară activitatea ca dirijor din 1999, colaborând de-a lungul timpului cu numeroase filarmonici și teatre de operă. Din 2003 este Dirijor al Ansamblului de Muzică de Avangardă „Profil”.
În 2007 a contribuit la înființarea Studioului Experimental de Operă și Balet „Ludovic Spiess”, inițiind activitatea acestui Serviciu din subordinea Operei Naționale București în calitate de Coordonator.
Tot în cadrul Operei Naționale București a fost numit și în funcții de conducere precum: Manager Director General Interimar (2016), Director General Adjunct (2018), Director Artistic (2021). Între 2012 și 2015 a fost Dirijor Principal al Orchestrelor și Corurilor Radio România iar din 2020 până în 2024, artistul a ocupat funcția de Dirijor Principal al Filarmonicii de Stat din Sibiu.
Tiberiu Soare își desfășoară activitatea la pupitrul Operei bucureștene din anul 2005.
Pe plan internațional activitatea artistului a constat în colaborări cu numeroase ansambluri de prestigiu, precum: London Philharmonic Orchestra, Kammer Ensemble N (Stockholm), Musica Vitae Chamber Orchestra (Suedia), Osaka Chamber Symphony Orchestra (Japonia), Bad-Reichenhaller Orchester (Germania), Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău, Orchestra Radio din Sofia, Orchestra Filarmonicii din Atena, „Bedrich Smetana” Philharmonic Orchestra (Zlin, Cehia), Orchestra Radio Praga, Camerata Salzburg, Orchestra Simfonică de Stat din Izmir (Turcia), Korean National Ballet (Seoul, Coreea de Sud), RTÉ Orchestra (Dublin, Irlanda).
Despre soliști
Isabella Voropciuc
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Isabella Voropciuc s-a născut în 9 iunie 2002 la Satu Mare, România. La vârsta de 4 ani, și-a început călătoria muzicală alături de profesoara de pian Budeanu Mihaly Judith, îndrăgostindu-se astfel iremediabil de acest instrument. În anul 2009, devine elevă la Liceul de Arte “Aurel Popp” unde își continuă studiile pianistice alături de riguroasa profesoară Anna Maria Manfredi. Sub atenta îndrumare a acesteia, Isabella participă la concursuri naționale și internaționale unde câștigă numeroase premii și trofee. Unele dintre cele mai onorabile sunt: Premiul I absolut la „Concursul Concentus Roma”, Roma (Italia); Marele Trofeu din cadrul concursului „Concours Musical de France”, Paris (Franța); premiul I al concursului internațional de pian „Piano Talents”, Milano (Italia); bursă specială la concursul internațional „Citta di Cantu” – concert cu orchestra Filarmonicii Bacău; premiul III al Concursului Internațional „Jeunesse Musicales “, premiul I la Olimpiada Națională Instrumentală (doi ani la rând – 2017 și 2018), Premiul I al concursului “Carl Filtsch”, Sibiu (România).
Datorită acestor succese răsunătoare, Isabella a fost invitată să concerteze alături de orchestra Filarmonicii “Dinu Lipatti”, Satu Mare, la vârsta de 12 ani. Un an mai târziu, câștigă preselecția națională a celor mai talentați instrumentiști din România din cadrul Concursului de Talente sponsorizat de MOL, astfel având oportunitatea de a concerta cu orchestra Camerata Regală doi ani consecutivi la Ateneul Român din București, sub bagheta extraordinarului Sabin Păuța și a dirijorului francez Pierre Vallet. Isabella a concertat alături de numeroase orchestre din România precum Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Oradea, Constanța, Bacău, Sibiu și Cluj.
În cadrul studiilor universitare ale anului 2021-2022, Isabella a luat parte la numeroase masterclass-uri cu artiști ai pianisticii clasice: Anna Fedorova, Gottlieb Wallisch și Gergely Boganyi.
Printre cele mai recente reușite ale tinerei pianiste sunt câștigarea premiului I la Concursul Internațional de Pian Târgu Mureș – Marosvásárhely 2022 și câștigarea premiului 1 al concursului „Maurice Ravel” din cadrul Festivalului „The Fontainebleau School of Music and Fine Arts” Fontainebleau, Franța.
În prezent, Isabella este studentă în anul IV la Academia Națională de Muzică “Gheorghe Dima” la clasa pianistului de excepție, profesor universitar doctor Csiky Boldizsar.
Máté Fehér
Máté Fehér este un tânăr violoncelist clujean, născut în 2005. A pornit pe drumul muzicii la vârsta de 7 ani, ca elev la Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță”, unde, în formarea lui artistică, a avut un rol determinant profesorul Ciprian Câmpean. În prezent este student la „Hochschule für Musik und Tanz” Köln, clasa Prof. Johannes Moser. Pasiunea sa pentru muzică şi dorința de a excela în acest domeniu i-au fost recunoscute de-a lungul anilor prin numeroase premii: în 2023 a câștigat Premiul I la concursul internațional „Jan Vychytil” ediția a XVII-a Praga. În 2022, 2023 și 2024 a luat Premiul I la Olimpiada națională de interpretare muzicală. În 2022 a câștigat Premiul I, iar în 2023 Marele Premiu la Concursul „Paul Constantinescu”. În 2024 i-a fost acordat Premiul special pentru cea mai bună interpretare a piesei impuse la Concursul internațional CELLEAST și a fost invitat să înregistreze această lucrare la Radio România.
În cadrul diferitelor masterclass-uri s-a format sub îndrumarea lui: Raphael Pidoux, Reinhard Latzko, Miklós Perényi, Răzvan Suma, László Fenyő, Valentin Răduțiu, Atanas Krastev, Andrei Ioniţă, Denis Severin, Ştefan Cazacu și Mircea Marian. În 2023 a concertat în calitate de solist cu Filarmonica de Stat Transilvania Cluj-Napoca, sub bagheta dirijorului Nestor Bayona. În 2024 a concertat în calitate de solist cu Filarmonica de Stat Oradea – dirijor Adrian Morar, în cadrul proiectului FIL NOUVEAU / Feel young. A fost artist invitat la Festivalul Bach, Cluj-Napoca 2023 și bursier al programului de promovare al talentelor MOL. Ca membru al formației Trio Brielle (alături de Filip Cuşmir şi Dan Boancă) este bursier al ediției 2025, Arcadia Chamber Music Classes, bursă câștigată cu interpretarea Trioului nr. 2 de Şostakovici.
Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.
Vrei să participi la acest concert simfonic? Câștigă o invitație dublă participând la concursul de pe Clujul Copiilor!
Nu sunt comentarii